U bent hier

Het verhaal van Idpak

Sinds eind vorig jaar vind je bij Spar een nieuw assortiment aperohapjes onder het Spar merk. Ze komen uit het bedrijf Idpak van de gedreven ondernemer Dirk Maes. Zijn missie: eetgenot bezorgen, met een minimale ecologische en een maximale sociale voetafdruk. Dirk ontvangt onze aankoper Bart Vandessel hartelijk in de beschutte werkplaats in Andenne, mét aperohapjes natuurlijk!

National Media File 
0

Apéritif dînatoire

Dirk: “Ik heb heel wat jaren in de retail gewerkt, maar de tijd was rijp om zelf aan de slag te gaan. Eerst werkte ik samen met mijn broer Eric van Père Olive. Daarna ging ik
thuis aan de slag met bladerdeeg en geitenkaas. Mijn volgende doel was: goede producten vinden die ik kon versnijden en verpakken tot aperohapjes. Elf jaar geleden
richtte ik Idpak op.” “Hoe kwam je op het idee van aperohapjes?”, wil aankoper Bart weten. “Het was hoog tijd om een assortiment hapjes op de markt te brengen voor een ‘apéritif dînatoire’,” antwoordt Dirk. “Met verschillende soorten hapjes kan je gezellig samen genieten aan tafel of in de zetel met een glaasje wijn of bier. Een gemakkelijke manier om volk te vragen zonder zelf gigantisch veel werk te hebben. Het plezier van het samenzijn primeert!”

National Media File 
0

Het perfecte aperoblokje

Dirk: “Het perfecte aperoblokje weegt 8 gram en de blokjes in de verpakking zijn allemaal even groot. Om tot de perfecte blokjes te komen, moest ik eerst goede leveranciers vinden die kwaliteit leveren. De producten moeten ook de juiste vorm hebben, anders kan je ze niet goed en mooi versnijden. Ik ga samen met de leveranciers op zoek naar het ideale product. Ik wil alleen de beste, authentieke hapjes in de schaaltjes verpakken. Daarnaast zoeken mijn team en ik ook steeds naar betere technologieën om de hapjes te versnijden.”

National Media File 
0
National Media File 
0

Beschutte werkplaats

Naast de nieuwe technologie primeert het sociale aspect voor Dirk. Daarom geeft hij mensen een kans die moeilijk werk vinden op de gewone arbeidsmarkt. Dirk: “We werken samen met Fournipac, dat 40 jaar geleden is opgericht door ouders van jongeren met een beperking. De mensen werken nu op verschillende plaatsen in de voedingssector, waaronder in onze beschutte werkplaats. 55 personen versnijden en verpakken met heel wat souplesse en veel manueel werk de verschillende producten. Afhankelijk van de bestelling vullen ze tot 20 keer per dag iets anders op een productielijn. Zo werken we ook minder grote bestellingen perfect af.”

Eetgenot, milieu & maatschappij

De missie van Idpak: voedingsmiddelen aanbieden die eetgenot, maatschappelijke en milieuverantwoordelijkheden combineren. Idpak staat voor drie zaken:

  • Een lekker product in een verpakking die aangepast is aan het gebruiksmoment.
  • Sociale verantwoordelijkheid: een maximale sociale voetafdruk genereren, door samen te werken met een beschutte werkplaats.
  • Verantwoordelijkheid voor het milieu: de ecologische voetafdruk tot een minimum beperken. De verpakkingen bevatten 70% gerecycleerde stoffen. Idpak gebruikt energiezuinige machines, sorteert afval en controleert de CO2-uitstoot beter.

 

National Media File 
0
< naar de wereld van Spar