U bent hier

Italiaans icoon Disaronno

Heerlijk, de maaltijd afsluiten met een glaasje Disaronno. Al is deze verfijnde amaretto zoveel meer. Hij schittert ook  bij de koffie of in een fancy cocktail, zoals Disaronno Fizz – met enkele druppels citroensap en wat bruiswater. Hoe deze amberkleurige godendrank het tot ‘werelds favoriete Italiaanse likeur’ geschopt heeft, ontdek je zo.

Het begin van de legende

Elk icoon heeft een goed verhaal te vertellen. Zo ook Disaronno, waarvan het ontstaan teruggaat tot een van de meest romantische en creatieve periodes in de Italiaanse geschiedenis: de renaissance. Toen kunstenaar Bernardino Luini, leerling van dé Leonardo da Vinci, de opdracht kreeg een fresco te schilderen voor Madonna dei Miracoli, koos hij een prachtige herbergierster als muze. Dit alles speelde zich af in Saronno, een stadje in Noord-Italië. Als dank voor de eer bereidde de herbergierster een amberkleurige, aromatische en delicate likeur en schonk die aan de kunstenaar. Disaronno, Italiaans voor ‘van Saronno’, was geboren. 

National Media File 
0
National Media File 
0
National Media File 
0

Naar aloud recept

In de 17e eeuw distilleerden vele Italiaanse families hun eigen likeur. De familie Reina herontdekte het recept van de herbergierster en bewaakte de geheime formule generaties lang. Wat we ondertussen wel weten over het recept zijn de twee basisingrediënten: amandelen en vanille van Madagascar. Het resultaat? Een verfijnde amandelsmaak, met subtiele toetsen van vanille en kruiden. 

National Media File 
0

Wanneer Domenico Reina, in het begin van de 20e eeuw, in hartje Saronno een winkel en werkplaats opende waar hij Disaronno Originale verkocht, bleef het succes niet lang uit. In 1947 werd I.L.L.V.A., dat staat voor Industria Lombarda Liquori Vini & Affini, opgericht in Saronno. Hier wordt tot op de dag van vandaag de legendarische likeur geproduceerd en het is bovendien nog steeds voor 100% eigendom van de familie Reina.

De succesvolle jaren 60

In de jaren 60 brak Disaronno wereldwijd door. De likeur werd in tal van landen geïntroduceerd en … viel in de smaak. Een grote exportexplosie volgde. Nu worden er zo’n 24 miljoen flessen per jaar geproduceerd. Dit jaar is extra speciaal voor het merk, want met Disaronno Velvet verwelkomde het een nieuwe telg in de familie. Daar drinken we op!

National Media File 
0
< naar de wereld van Spar