U bent hier

Andijvie

Hoewel de Egyptenaren, Romeinen en Grieken er al dol op waren, is andijvie bij ons wat in onbruik geraakt. Ten onrechte, want andijvie is zoveel meer dan een groente voor stamppot of witte saus!

Van mei tot en met september vind je bij Spar verse andijvie van Belgische bodem. Andijvie behoort tot de slasoorten en heeft veel weg van witlof. Je hebt twee soorten andijvie: krulandijvie en heelbladige andijvie. Krulandijvie eet je altijd rauw, de heelbladige variant kan je ook opwarmen.

Smaak:

Andijvie heeft een sterk pittige en licht bittere smaak. Van de twee soorten is krulandijvie het bitterst. Krulandijvie eet je rauw. Het smaakt altijd naar meer in een slaatje met noten. Heelbladige andijvie kan je op verschillende manieren gebruiken: rauw, gekookt, gegrild, gewokt of gestoofd.

Voedingswaarde:

Andijvie bevat vitamine A en C, mineralen en vezels. De voedingsstoffen zitten vooral in de buitenste bladeren – die smaken wel het bitterst. Rauw bevat andijvie ook foliumzuur, een heel belangrijke vitamine voor zwangere vrouwen.

Bewaren:

Andijvie bevat veel water en bederft dus snel. In de koelkast kan je andijvie ongeveer 3 dagen houden. Invriezen kan ook, maar dan moet je de groente eerst even blancheren.

Weetjes: 

Andijvie komt oorspronkelijk uit Italië. Geen wonder dus dat de groente uitstekend samengaat met pizza of pasta!

Andijvie
National Media File 
0

Klaarmaken

Snijden & schoonmaken

  1. Snij de buitenste bladeren en de stronk weg.
  2. Spoel al het zand goed weg met koud water.
  3. Wil je een slaatje maken? Verwijder dan de harde nerf. Warm je de andijvie op? Snij hem dan in reepjes.

Andijviestoemp maken

  1. Spoel de andijviebladeren grondig en snij in fijne reepjes. Blancheer in gezouten kokend water. Giet af en laat uitlekken.
  2. Schil de aardappelen, snij in kleine stukken en kook gaar. Giet de aardappelen af en stamp fijn. Voeg de andijvie bij de puree en kruid goed met peper, zout en nootmuskaat. Werk af met een goeie klont boter voor de smeuïgheid.