U bent hier

Wortel

Wat is oranje en hartstikke populair? Niet: het Nederlandse voetbalelftal, wel: de wortel. Deze zoete, voedzame peen heeft met recht en reden een vaste stek veroverd op ons bord.

Goed nieuws voor de vele liefhebbers: Spar verkoopt het hele jaar door verschillende soorten wortelen. Die komen niet zelden van eigen bodem: van mei tot november verkopen we wortelen in bussels uit België en Nederland, voor wortelen zonder loof is dat van augustus tot mei. De andere maanden komen ze uit Frankrijk of Spanje. Als je wortelen koopt, kies je best de droge, onbeschadigde en feloranje exemplaren.

Smaak:

Door zijn zoete smaak is de wortel de meest gegeten groente in België, ook bij kinderen. Aan de kleur kan je zien hoe zoet een wortel is: paarse wortelen zijn het zoetst, dan de oranje en tot slot de gele wortelen. Wortelen met loof smaken iets verfijnder. In combinatie met gember komt wortel helemaal tot zijn recht, bijvoorbeeld in soepen, muffins, hummus, Aziatische dressings of in smoothies.

Voedingswaarde:

Wortelen zijn rijk aan bètacaroteen. Ons lichaam zet die stof om in vitamine A, wat ons gezichtsvermogen en onze weerstand ten goede komt. Daarnaast bevatten wortelen vitamine B, gezonde vezels en mineralen.

Bewaren:

Mits de juiste voorzorgmaatregelen kan je winterwortelen wel acht weken bewaren. Hou de temperatuur laag (maar niet onder de 0°C) en de luchtvochtigheid hoog. Zorg daarnaast voor een goede ventilatie, zo voorkom je schimmelvorming. Leg wortelen niet naast peren, aardappelen, appels, mango, bananen, tomaten en andere vruchten, of naast groenten die ethyleen produceren, zoals tomaten, appels en kiwi's. Anders worden ze snel oud en bitter.

Wortelen met loof kan je maar tot vijf dagen bewaren. Stop ze in een plasticzak en leg ze in de koelkast. Wil je busselwortelen toch langer bewaren, snij dan het loof eraf. Doe je dat niet, dan zullen ze uitdrogen.

Weetjes: 

De oranje wortel werd pas voor het eerst gekweekt in de 16de eeuw in Nederland – een uitloper van de oranjegekte, waarschijnlijk.

Wortelen zijn trouwens niet altijd feloranje. In Centraal-Azië kweken ze bijvoorbeeld al duizenden jaren wortels in allerlei kleuren en vroeger ging de voorkeur in onze contreien uit naar gele wortelen. In de winter vind je nog altijd gekleurde wortelen (gele en paarse) bij Spar.

Wortel-snijden
National Media File 
0

Klaarmaken

Schillen of niet?

Schrapen is beter dan schillen. Vlak onder de schil zitten namelijk de meeste vitaminen. Schraap ze wel niet te veel op voorhand, want die vitaminen verdwijnen door contact met de lucht. Jonge wortels hoef je trouwens sowieso niet te schillen.

Wortelpuree maken

  • Schraap de wortelen en schil de aardappelen. Snij vervolgens in gelijke stukjes.
  • Zet alles onder in een kookpot met gezouten water en laat koken tot alles gaar is (ongeveer 20 min).
  • Giet af en zet nog even op het vuur om uit te drogen. Ga erdoor met een roerzeef.
  • Giet er room bij en voeg boter toe. Kruid af met peper, zout en nootmuskaat. Meng alles.