U bent hier

Broccoli

Alom bekend en graag gegeten: de broccoli. Kinderen verwarren deze groente wel eens met de bloemkool. Ze zijn dan ook familie van elkaar. Toch is de broccoli iets fijner en pittiger van smaak.

Van mei tot november mag je verse broccoli verwachten, met een piek in september. Een goed exemplaar heeft bij aankoop groen tot blauwgroene bloemetjes. Wanneer hij gele bloemetjes begint te krijgen, is hij niet meer vers. Broccoli heeft een klein broertje: de broccolini. Die smaakt nog zachter en is in een handomdraai klaar.

Smaak:

Zin in een knapperige snack? Kies dan voor rauwe broccoli. Als je hem kookt of stoomt, is hij fijner van smaak. Broccoli heeft een uitgesproken smaak en de steeltjes smaken een beetje zoals asperges. Heerlijk!

Voedingswaarde:

De broccoli bevat van alles dat goed voor je is. Vitamine A, B2, B6, C en K, ijzer, foliumzuur, kalium … Supergezond, dus!

Bewaren:

Verpak je de broccoli in folie, dan blijft hij tot vijf dagen goed in je koelkast. Invriezen? Blancheer eerst even, daarna kan je hem tot twaalf maanden bewaren.

Weetjes: 

Hoe donkerder een broccoli is, hoe meer betacoreen hij bevat.

National Media File 
0

Klaarmaken

Je kan broccoli klaarmaken op verschillende manieren. Koken, stomen, wokken … Zelfs frituren! Van de broccoli kan je perfect alles opeten. Ben je echter geen fan van de steeltjes? Trek er dan een lekkere bouillon van!

Snijden & schoonmaken

  1. Was de broccoli.
  2. Snij de onderkant van de steel en schil hem tot vlak bij de roosjes.
  3. Snij de steel in plakjes en verdeel de broccoli in kleinere roosjes