U bent hier

Paprika

Paprika’s zijn tot bij ons geraakt via de Spanjaarden. Zij brachten de groente vanuit Midden-Amerika mee naar Europa. Vandaag is de smaakvolle paprika uit onze keukens niet meer weg te denken.

Je kan de paprika heel het jaar door kopen. In de zomer komen de paprika’s van Spar uit het Belgische Wommelgem. Vaak vind je gele, oranje, groene en rode exemplaren terug in de groenteafdeling. Let er in de winkel op dat ze nog glad, stevig en glanzend zijn wanneer je ze koopt.

Buiten de bekendste soorten paprika, bestaan er ook een witte en een paarse variant. Verder kan je ook een zoete puntpaprika en minipaprika’s in huis halen.

Smaak:

De rode is de zoetste onder de paprika’s. De groene en de minder bekende paarse variant, zijn iets pittiger. De gele, oranje en witte exemplaren zitten daar wat tussenin.

Voedingswaarde:

Paprika’s bevatten geen vet en zijn rijk aan vitamine A en C. De voedingswaarde is afhankelijk van de kleur. De rode paprika bevat bijvoorbeeld dubbel zoveel vitamine C als de groene variant. Verteer je paprika’s niet goed? Zonder schil heb je er geen last meer van.

Bewaren:

Paprika’s houden van warmte. Bewaar ze daarom nooit in de koelkast maar op een plek waar de temperatuur ongeveer 10°C bedraagt. Bij een lagere temperatuur kan de paprika al snel gaan rotten. Een paprika is in goede omstandigheden een week houdbaar.

Weetjes: 

Groene paprika’s zijn eigenlijk rode paprika’s die nog niet rijp zijn.

National Media File 
0

Klaarmaken

De paprika is een veelzijdige groente. Je kan ze rauw eten, maar ook stoven, grillen, stomen, wokken, opvullen of pureren. Je komt de groente vaak tegen in soepen, sauzen en op pizza’s. Verwijder wel altijd de zaadlijsten voor je met paprika’s aan de slag gaat. 

Snijden & schoonmaken

  1. Spoel de paprika.
  2. Verwijder het steeltje en de zaadlijsten.
  3. Ga aan de slag met een volledige paprika of snijd hem in reepjes of blokjes. 

Paprika’s ontvellen

Leg de paprika’s op een bakplaat. Besprenkel met een beetje olijfolie en wat zout en zet ze in een voorverwarmde oven van 225 graden met grill.
Gril ze tot ze zwart beginnen blakeren. Haal ze uit de oven en steek ze in een luchtdicht plastiek zakje. Een kwartiertje later haal je de schil er gemakkelijk af.