U bent hier

Pastinaak

Pastinaak een vergeten groente? Lang niet meer! Deze witte wortel is helemaal terug. Met zijn pittige smaak en rijke voedingswaarde heeft hij zijn plek in onze keuken terecht heroverd. Nog niet bij jou? Dan leer je hem hier helemaal kennen.

Pastinaak is een echte wintergroente, op zijn best van oktober tot maart. Als familielid van de wortel staat de pastinaak ook weleens bekend als witte peen. Voor de intrede van de aardappel was de pastinaak bij ons dagelijkse kost.

Een goede pastinaak is stevig en kegelvormig en is niet verschrompeld of verdroogd. Hij heeft een witbruine kleur, maar als een pastinaak echt bruine plekken heeft, laat je hem beter liggen.

Smaak:

In vergelijking met de wortel smaakt de pastinaak pittiger en zoeter. De licht anijsachtige smaak komt pas als de vorst er overheen is gegaan. Het vruchtvlees is wat zachter en bovendien ivoorwit.

Voedingswaarde:

Een hoog gehalte aan voedingsvezels, koolhydraten en licht verteerbare eiwitten maken van de pastinaak een krachtige groente. Daarnaast bevat pastinaak veel vitamine C, calcium en ijzer.

Bewaren:

Een pastinaak bewaart drie à vier dagen goed, maar wordt daarna snel slapper. Bewaar hem in de groentelade van je koelkast in een geperforeerde plastic zak. Toch slap geworden? Maak er dan soep van.

Weetjes: 

De pastinaak komt oorspronkelijk uit Zuid-Europa. Bij hun trek naar het noorden namen de Romeinen hem mee. Daar bleek dat de pastinaak in koudere gebieden veel groter werd. In de Middeleeuwen werd hij bij ons een basisproduct.

National Media File 
0

Klaarmaken

Pastinaak smaakt lekker rauw, gekookt, in soepen, in stoofschotels en zelfs gebakken. In dat laatste geval kook je hem best eerst voor. Zo wordt hij zachter. 

Snijden & schoonmaken

  1. Spoel de pastinaak grondig onder de kraan en snij de uiteinden eraf.
  2. Eventueel kan je hem schillen zoals een wortel. Maar je mag de schil ook gewoon opeten.
  3. Snij de pastinaak in reepjes, blokjes of plakjes. De harde kern is minder zoet dan de rest van de pastinaak, je kan ervoor kiezen deze te verwijderen.

Groentechips maken

  1. Snij de pastinaak met de mandoline in dunne schijfjes van ongeveer 1 mm dik. Dep droog met keukenpapier.
  2. Bak ze in kleine hoeveelheden in frituurolie op 160°C. Schud zodat ze niet aan elkaar kunnen plakken.
  3. Als de chips naar de oppervlakte komen, zijn ze klaar. Laat de chips uitlekken op keukenpapier. Bestrooi ze met zout.