U bent hier

Spitskool

Spitskool is het kleinere, spitse broertje van witte kool. Samen behoren ze, net als de savooi- en rode kool, tot de sluitkolen. In tegenstelling tot andere kolen, is spitskool een zomergroente en geen wintergroente. Getuige daarvan is zijn sappige, zachte smaak.

Deze zomergroente is makkelijk en op korte termijn te telen. Ook op lichte grond verloopt het kweekproces zeer vlot. Het resultaat is een aanzienlijk kleinere en lichtere kool – ongeveer 500 g – met een kenmerkende spitse vorm. Wil je zeker zijn dat je een gezonde spitskool in huis haalt? Let er bij aankoop op dat de kool frisgroen is en stevig aanvoelt.

Smaak:

De spitskool is een kindvriendelijke kool: hij smaakt milder en sappiger, en verteert gemakkelijker dan de klassieke witte kool. In een rauwkostsalade doet deze kool het altijd goed.

Voedingswaarde:

Spitskool is rijk aan voedingsvezels, kalium, calcium, foliumzuur en vitamine C.

Bewaren:

Je kan spitskool relatief goed bewaren. Op een koele plek buiten de koelkast blijft hij een paar dagen goed, in de koelkast een week. Versneden spitskool kan je afgedekt nog een aantal dagen in de koelkast bewaren. Wil je hem langer houden? Dan kan je de spitskool blancheren en invriezen. Zo blijft hij tot een jaar goed.

Weetjes: 

In het Engels klinkt de spitskool veel meer zoals hij smaakt: sweetheart cabbage.

Spitskool
National Media File 
0

Klaarmaken

Snijden & schoonmaken

  • Verwijder de buitenste, harde bladeren en was de kool grondig.
  • Halveer in de lengte.
  • Snij het hart eruit.
  • Afhankelijk van je gerecht kan je de spitskool nu in reepjes snijden of schaven.

Bereiden

Je kan spitskool rauw gebruiken of je kan de kool roerbakken, stoven of koken. Je kan er ook prima zuurkool van maken. Als je spitskool verwarmt, voorzie dan ongeveer 250 g per persoon. Rauw volstaat 75 à 100 g per persoon.